Followers

Sunday, February 14, 2016

Vlog Script: Advice For S And Myself

You may watch the video herehttps://www.youtube.com/watch?v=K1c3_wHgX_A

Assalamualaikum wbt dan salam sejahtera~

So kita ada soalan dalam bentuk emel yang dihantar oleh kawan yang bernama S (bukan nama sebenar). Ni emelnya:

Nama saya S and saya tgh buat degree. Saya ada minat kat sorang senior saya ni. Dulu kami study diploma sekali tapi sekarang degree tempat lain-lain. Saya kenal die sbb kami sama team tennis dulu. Rapat dr situ la. And kitorg tak couple but just really good friends since 2011.

Saya sebenarnya nk bg tau die for quite some time actually, tapi busy puny pasal, kena delay. Saya akan bagitaw dia soon, tapi I don’t know what to expect. Saya ingat nk mintak tolong die tunggu saya or at least maybe tunang dulu sementara nk habis degree. I've met her family tp gitu-gitu je la and setahu saya diorg ok je (base on what she's told me la).

In my head, if she says "yes", Alhamdulillah. If she says "no", x de rezeki. And even if she says "nak pikir dulu", saya nk bg space kat die utk pikir. Abg rasa saya punya preparation ni cukup ke? Any advice?

Firstly thank you for opening up to me. 

Habaq semua benda ni kepada seorang stranger kat internet memerlukan tahap keberanian yang tinggi, so kudos to you!

Daripada apa yang saya faham dalam emel ni, kamu dah pun buat keputusan nak bagitaw kat dia semua benda ni. 

Saya rasa amat terpuji la kemahuan S nak menjelaskan apa yang kamu rasa kepada kawan tu. 

One of the major keys to success: if you have something to say to someone, by all means say it, as long as you say it in an honest AND respectable way.

Having said that, kita kena ingat bahawa macam mana depa nak terima benda yang kita cakap is totally up to them. 

Kita takleh nak kawal orang lain punya actions and reactions, so tak wajar untuk kita nak risau yang pasai tu. 

Kalau kita nak habiskan masa memikirkan sesuatu perkara, lagi baik kita pikiaq pasai benda yang kita boleh kawai, macam tindakan dan keputusan yang kita sendiri buat. 

It saves you a lot of unnecessary worrying.

I guess if I do have any advice, it would be to keep in mind that to love is not to own. Mencinta tak bermaksud memiliki, gituuu. 

I think it's always a good idea to ask yourself whether or not you need this person to love you back for it to be real. 

If you still are able to love that person, even when that person doesn't love you back, then that's the kind of love that I find admirable. 

I find it admirable when a person only wants what is best for the other person, no matter if he is with that other person or not. 

As long as that other person is happy, he is happy. I find it real nice.

Selain itu, saya akan bagi peringatan kepada kamu S, dan juga diri saya sendiri yang hubungan ni bukanlah sesuatu yang mudah. Bukan mudah menyusun tangga ke angkasa uuuyeah. 

Kita kena faham bahawa dalam relationships, it’s not always going to be rainbows and butterflies, macam lagu Maroon Five tu, it’s compromise that moves us along.

Akan ada masa yang dua orang dalam sesuatu hubungan akan benci antara satu sama lain. 

Belum pernah saya jumpa hubungan yang immune kepada perselisihan faham dan pergaduhan.

Kita kena terima yang akan ada time-time yang susah dalam relationship. 

Pada pandangan saya, time-time susah ni necessary, pasai daripada situ kita belajar. 

Belajar tentang orang tu, belajar tentang diri kita sendiri, belajar tentang life. 

Selagi mana kita boleh terima each other, even at your lowest, lowest points, selagi tu lah hubungan tu akan berkekalan. 

Alright, tu ja kot saya nak share. Saya harap itu sedikit sebanyak menjawab soalan kamu wahai S, all the best. 

Kalau ada apa-apa soalan, boleh tweet saya di @inianwarhadi atau emel saya di iniuntukakusahaja@gmail.com


Baiklah, that’s it for this video, may peace be upon you!

No comments: